Wednesday, January 3, 2018

Θα έδινα ότι είχα και δεν είχα για να μάθω...

Θα έδινα ότι είχα και δεν είχα για να μάθω...
------------------------------
Στην βιογραφία του Samuel Johnson, ενός σημαντικού ανθρώπου των γραμμάτων της Αγγλίας του 18ου αιώνα, βρήκα αυτό το μικρό κομμάτι που μου άρεσε. Γράφει λοιπόν ο βιογράφος του:

"Το Σάββατο, 30 Ιουλίου o Δρ. Τζόνσον και εγώ πήραμε μια βάρκα με ένα κωπηλάτη να μας περάσει από το Temple Stairs [στον Τάμεση] στην απέναντι μεριά, στο Greenwich. Καθώς μιλούσαμε, τον ρώτησα αν πίστευε πραγματικά ότι η γνώση της Ελληνικής και της Λατινικής γλώσσας αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για μια σωστή εκπαίδευση.

Johnson: «Βεβαίως. Αυτοί που ξέρουν αυτές τις γλώσσες έχουν ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα σε σχέση με εκείνους που δεν τις ξέρουν. Είναι υπέροχο πόσο σημαντική είναι μια τέτοια διαφορά για τους ανθρώπους ακόμα και στην ίδια την καθημερινότητα, που δεν φαίνεται να είναι πολύ συνδεδεμένη [με την γνώση αυτών των γλωσσών]»

Και όμως, (είπα) υπάρχουν άνθρωποι που τα καταφέρνουν στην ζωή με επιτυχία χωρίς να έχουν αυτή τη γνώση.

Johnson: «Ίσως συμβαίνει και αυτό. Για παράδειγμα, αυτό το αγόρι (αναφερόμενος στον νεαρό κωπηλάτη), κωπηλατεί μια χαρά χωρίς να ξέρει για το τραγούδι του Ορφέα για τους Αργοναύτες, που ήταν οι πρώτοι ναυτικοί»

Και γυρίζοντας προς τον νεαρό, που είχε στήσει αυτί στην συζήτηση των δύο αντρών, τον ρωτάει:

«Τι θα έδινες, παλικάρι, να μάθεις για τους πρώτους ναύτες, τους Αργοναύτες;»

«Κύριε, (είπε το αγόρι), θα έδινα ότι είχα και δεν είχα»

Και ο Δρ. Τζόνσον που ευχαριστήθηκε πολύ με την απάντησή αυτή, του έδωσε διπλή πληρωμή. Γυρίζοντας προς σε μένα, είπε:

«Η επιθυμία της γνώσης είναι η φυσική επιθυμία του ανθρώπου. Και κάθε ανθρώπινο ον, του οποίου το μυαλό δουλεύει, είναι πρόθυμο να δώσει ότι έχει και δεν έχει για να αποκτήσει αυτή τη γνώση.»

ΣΗΜ. Το αρχικό κείμενο θα το βρείτε εδώ
James Boswell, "The life of Samuel Johnson", 1791
https://books.google.com/books?id=RJJNAAAAYAAJ&pg=PA480
O πίνακας είναι του Τζόρτζιο ντε Κίρικο με θέμα την Αργώ 

No comments:

Post a Comment